De første uger

Vuggestuebarnet: Vi anbefaler, at I sætter to uger af til indkøring af jeres barn. De første par dage vil være max. 1 times tid, hvor i er der sammen med jeres barn. Efterhånden som vi lærer jeres barn bedre at kende, vil vi forsøge at i går en kort tur eller får en kop kaffe på vores personalestue, så jeres barn stille og roligt vænner sig til at skulle sige farvel til jer og oplever, at i kommer igen. Jeres barn skal lære at sige farvel og vide, at i kommer tilbage. Det er derfor vigtigt, at i altid siger farvel, selvom det kan være fristende at snige sig ud, når barnet er optaget af noget andet.

Uge to vil gå med langsomt at øge tiden, jeres barn er alene hos os. Vi har stor erfaring i indkøring af børn, men vores erfaring siger os også, at ingen børn passer ned i en skræddersyet kasse. Det er derfor meget individuelt, hvor lang tid en indkøring tager. I vil derfor fra dag til dag aftale, hvordan morgendagen ser ud afhængig af, hvordan jeres barn oplever at starte i vuggestue.

Børnehavebarnet: Når et børnehavebarn skal starte i Stengården, har barnet ofte gået i et andet dagtilbud. Men vi anbefaler fortsat, at I sætter en uge af, hvor i de første dage har mulighed for at være hos os sammen med jeres barn samt har mulighed for at hente tidligt de efterfølgende dage. Ligeledes i uge to kan det være en meget god idé at hente tidligt nogle dage, da jeres barn bruger rigtig meget energi på at lære nye voksne og børn at kende samt nye rutiner skal indlæres.