Vores børnesyn

Vi tror på, at barnet udvikler sig gennem betydningsfulde relationer. Relationer er altafgørende for, at et barn trives og dermed kan udvikle sig. Vi ligger derfor stor vægt på at arbejde med relationerne til børnene. Men også relationer mellem børnene.

Vi arbejder målrettet med at have et godt børnefællesskab, hvor vi tillægger børnenes medbestemmelse stor værdi. Vi lytter og ser på børnenes udspil, som vi derefter forsøger at tilrettelægge vores pædagogiske arbejde ud fra samt indrette spændende og indbydende læringsmiljøer ud fra det børnene udviser interesse for samt den læring vi ud fra en faglig vurdering ønsker at skabe muligheder for.

Stengårdens pædagogik

I Stengården har vi en hverdag, der bygger på genkendelige rytmer og rutiner, fordi vi tror på, at det er med til at give det enkelte barn ro, når de ved, hvad der skal ske.

Vi forbereder børnene inden, der skal ske noget nyt, så de har mulighed for at afslutte det, de er i gang med. Til det gør vi ofte brug af en time timer, som er en form for æggeur, der visuelt viser børnene, hvornår aktiviteten er slut. For de større børn gør vi også brug af piktogrammer. Det er et visuelt overblik, som børnene kan kigge på hver dag og se, hvad vi har planlagt at lave.

Vi arbejder med "fri for mobberi" fra Mary Fonden, som lærer børnene at vise hensyn, aflæse kammeraters signaler og klare konflikter.

Vi har særlig fokus på sprog, relationer og motorik gennem de planlagte aktiviteter og de daglige tilbud i Stengården.

Det er altid den voksne, der er ansvarlig for den gode relation. Vi arbejder med at finde de gyldne øjeblikke, og ved at have fokus på det gode, finder vi redskaber til at udvikle det enkelte barn i deres eget tempo. Det er den voksne, der skal gøre noget nyt, hvis vi ønsker at hjælpe barnet med nye handlemuligheder.

Vi arbejder oftest i mindre grupper, der tager udgangspunkt i børnenes udvikling med særlig fokus på sprog, motorik og relationer.

Selvhjulpenhed: Vi arbejder igennem hele dagen med at understøtte børns mulighed for at mestre eget liv. Vi har en tro på, at børn selv skal det, de kan. Det vil sige, at børn der kan gå selv skal gå. Børn der selv kan tage tøj på, skal selv. Vi er lige ved siden af til at give en hjælpende hånd og nogle opmuntrende ord, men børnene skal prøve selv. Netop at understøtte børns mestring af eget liv fylder meget i vores pædagogiske hverdag. I vuggestuen kan det at tage tøj på være en pædagogisk aktivitet i sig selv. Måske når vi kun at være på legepladsen i en halv time, men børnene har fået meget ny læring og en oplevelse af at have lykkedes.

Søvn

Børn har brug for søvn for at udvikle sig. Under søvnen restituerer hjernen og kroppen, bearbejder indtryk, understøtter vækst og meget andet, som i kan læse mere om i vores søvnpolitik. Da søvnen er fundamental for børns trivsel, vækker vi ikke børn. Hvis et barn har udfordringer med soverytmer indgår vi i stedet for i en dialog med forældrene omkring, hvordan vi kan vejlede og understøtte en bedre søvnrytme. Egedals sundhedsplejersker kan også inddrages, hvis i som forældre har brug for mere vejledning.