Mad og måltider

Måltider i Stengården

I Børnehuset Stengården har forældrene valgt, at institutionen skal være en del af den kommunale madordning, hvilket betyder, vi serverer frokost hver dag. Det er Fru Hansens Kælder, der leverer maden.

Vi spiser derudover 2 måltider - formiddagsmad og eftermiddagsmad, som forældrene selv har med.

Børnene har desuden mulighed for at spise deres medbragte mad om morgenen.

Vi arbejder med at give alle børn en hyggelig oplevelse under måltidet. Vi starter med at høre lidt afslapningsmusik. Alle børn har faste pladser, der er valgt ud fra, at de har nogle at snakke hyggeligt med under måltidet.

Til formiddagsmad eller eftermiddagsmad bliver der ofte læst historie. Det er den samme bog i en uges tid, så børnene kan være med til at fortælle historien ud fra genkendelsens glæde. Vi oplever, at de er tydeligt stolte af, at kunne deltage i fortællingen.

Til frokost opmuntrer vi det enkelte barn til at tage aktiv del i måltidet ved blandt andet selv at hælde mælk op, smøre egen mad, selv vælge hvad de gerne vil spise og hjælpe kammeraterne ved at række dem fade og kander. Vi opfordrer barnet til at smage nye ting og skaber rammerne for, at alle børn oplever en hyggelig stund.

Vi arbejder aktivt med, at børnene oplever glæde ved måltidet samt forsøger at smage på nye madvarer. Måltidet bliver endvidere brugt til relationsdannelse, sprogudvikling samt sansemotorisk udvikling.

Børnene skal medbringe formiddagsmad, eftermiddagsmad og drikkedunk med vand hver dag. Der serveres mælk og vand til frokost og vand til eftermiddagsmaden.

Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger og serverer ikke mælk til børn under 1 år. Der serveres ikke sukkerholdige madvarer vuggestuebørn.