De trygge overgange

Et barn har flere overgange i deres liv. Men den største er også den første. Nemlig overgangen fra forældrenes trygge base efter endt barselsorlov til vuggestuestart.

Vi ligger stor vægt på, at denne overgang skal gøres så blid og tryg som muligt. Vi tilrettelægger derfor indkøringen individuelt i forhold til barnets behov - herunder søvnmønster.

Når et barn starter i vuggestue eller skifter institution, skal i som forældre regne med, at en indkøring tager ca. 2 uger. I starten er i med sammen med barnet og efterhånden som jeres barn bliver tryg ved det pædagogiske personale, øges tiden barnet er i institution både med og uden jer som forældre.

Andre overgange

Ny stue: Når et barn skal skifte til en ny stue, afholder vi en lille flytteceremoni, hvor vi sender barnet godt afsted på et nyt og spændende kapitel i livet. Vi synger en sang, og børnene på den nye stue står klar til at byde deres nye legekammerat velkommen på stuen.

Overgang til SFO og skole: Når et barn når skolealderen, vil vi i lave en overgangsbeskrivelse af barnet sammen med jer som forældre. Den har til formål at beskrive barnets ressourcer og eventuelle udfordringer, så SFO og skole har de bedste forudsætninger for at skabe en tryg skolestart for jeres barn.