Værdigrundlag
I Børnehuset Stengården arbejder vi med en anerkendende, respektfuld og inkluderende tilgang, hvor både det enkelte barn og børnefællesskabet er i fokus. Vi ser børn som aktive medskabere af deres læring og udvikling, og vi vægter børneperspektivet højt ved at lytte til deres interesser og erfaringer. Dette gør det muligt for børnene at bidrage til fællesskabets udvikling og påvirke temaer og aktiviteter.
Vi lægger vægt på at skabe et trygt, omsorgsfuldt og nærværende miljø, hvor både det enkelte barn og børnegruppen som helhed trives. Gennem stærke og meningsfulde relationer understøtter vi både barnets individuelle behov og fællesskabets dynamik. På den måde skaber vi et solidt fundament for trivsel, læring og udvikling. Dette arbejde sker naturligvis i tæt samarbejde med forældrene.
Med en balanceret struktur og tydelig voksenrolle skaber vi rammer, hvor børn kan udforske deres potentiale, opleve glæden ved at lære, og styrke deres relationer til både børn og voksne. Vi fremmer en kultur, hvor fællesskabet er bærende, og hvor hvert barn bidrager og oplever sig som en værdifuld del af helheden.
Relationsarbejdet
I Stengården arbejder vi aktivt med ICDP og de 8 samspilstemaer, som sammen med de styrkede læreplaner danner fundament for vores daglige praksis. Vi vægter vores relationsarbejde meget højt. Børn lærer ikke og udvikler sig ikke optimalt, hvis de ikke er i trivsel - og relationen til barnet er den voksnes ansvar. Derfor er vi som voksne hele tiden bevidste om vores relationer til både det enkelte barn og til børnegruppen. Vi bruger jævnligt relationscirklen for at sikre os, at ALLE børn har en god og nær relation til mindst 1 voksen på stuen. Vi arbejder med ICDP i dagligdagen og er sammen med børnene i mindre grupper, hvor der er øget mulighed for at indgå i en nærværende relation samt dialog - dette giver også bedre mulighed for at arbejde med barnets nærmeste udviklingszone.
Leg og læringsmiljøer
Vi har hele tiden fokus på at udvikle vores læringsmiljøer både ude og inde. Vi justerer dem løbende med udgangspunkt i vores børnegruppes behov og interesser og har pt. særligt fokus på, at vores læringsmiljøer er indbydende og tydelige hele dagen igennem.
Vi arbejder hver dag på at skabe gode rammer for børnenes leg - være med i leg og understøtte legen. Vi bruger også legen som et naturligt omdrejningspunkt for udvikling af børnenes sprog.
Vi understøtter børnenes læring i vores daglige pædagogiske arbejde, som bygger på vores læreplan samt vores årshjul.
Vi skaber mulighed for, at børnene stifter bekendtskab med og får erfaring med mange forskellige materialer, lege, musik og fysisk udfoldelse.
Vi bruger vores legeplads, puderum og Byggelegepladsens hal til fysisk udfoldelse. Vi har fokus på rum til fordybelse og ro og sørger for, at børnene har nem mulighed for kreative aktiviteter
Faglighed
Vi er ansvarsbevidste, udviklingsorienterede og prioriterer faglighed højt. Vi har stuemøder og personalemøder, hvor vi taler pædagogik, evaluerer og reflekterer. Vi er alle ansvarlige for at skabe de bedst mulige pædagogiske rammer for børnene og en arbejdsplads, hvor trivslen er i fokus.
Vi arbejder bl.a. med
• ICDP
• Børnefællesskaber
• Medbestemmelse
• Anerkendende pædagogik
• Tilknytning og dannelse
• Understøttende leg
• Den styrkede læreplan og indsatsområder
• Sprogstimulering og sprogvurderinger
• Voksenorden
• Den gode overgang fra hjem, mellem stuer og til skole